Drie keurmerken voor veilig online kleding shoppen 

Drie keurmerken voor veilig online kleding shoppen 

Misschien heb je al wel eens gekeken naar het aanbod van kleding online.
Er zijn een groot aantal webwinkels die schitterende producten verkopen en vaak voor een lage prijs.
Het kan zijn dat je toch weerhoudend bent om een daadwerkelijke aankoop te doen. Misschien twijfel je over de bijbedoelingen van de winkel, over de veiligheid van je persoonlijke gegevens of de kwaliteit van het product dat je koopt.
Deze problemen zijn allemaal te omzeilen als je op zoek gaat naar een webwinkel met een keurmerk. 

Drie Nederlandse keurmerken 

In Nederland zijn er drie onafhankelijke stichtingen die drie keurmerken uitgeven aan webshops.
Om deze te kunnen voeren, moet de winkel eerst onder andere kunnen bewijzen dat ze betrouwbaar zijn, dat ze transparant zijn richting de klant en dat de betalingen veilig kunnen verlopen.
De drie keurmerken waar je naar op zoek kunt gaan zijn het Qshops Keurmerk, de Thuiswinkel Waarborg en het Webshop Keurmerk.
Je kunt dan als consument enkele zekerheden ontvangen die je bij een webshop zonder keurmerk soms niet krijgt.
 

De voordelen 

Ga je online kleding shoppen, dan wil je natuurlijk dat je je artikelen gemakkelijk terug kunt sturen en dat je een duidelijke bedenktijd hebt.
Lees onderstaande punten maar eens door en je zal zien dat je bij een webshop met een keurmerk veel voordelen hebt als je kleding wilt kopen. 

  • Je krijgt altijd minimaal 14 dagen bedenktijd voordat je moet beslissen over je aankoop. 
  • Je krijgt je geld terug binnen 30 dagen vanaf het moment dat je van de koop afziet. Retourkosten zitten hier niet altijd bij inbegrepen. 
  • Je weet exact wat de kosten zijn van het artikel en wat de extra kosten zijn die hier eventueel bij komen kijken.
    De webwinkel is hier zeer transparant over en geeft het duidelijk weer op hun website. 
  • Mocht er toch een misverstand zijn ontstaan over jouw aankoop, dan is er een onafhankelijke geschillencommissie waar je beroep op kunt doen. 
  • De webwinkel moet duidelijk vermelden wat er met je persoonlijke gegevens gedaan kan worden.
    Waarvoor worden ze gebruikt en hoe worden ze verzameld?
    Daarnaast moeten ze altijd jouw toestemming vragen om je e-mailadres te mogen gebruiken en kun je bezwaar maken tegen het verstrekken van jouw informatie.

Drie problemen en oplossingen als je online kleding gaat kopen 

Veel mensen kopen tegenwoordig hun kleding online.
Dit is gemakkelijk, snel en je hebt altijd de mogelijkheid om de aankoop terug te sturen.
Toch zijn er een groot aantal problemen die te maken hebben met het online aanschaffen van kleding en dit weerhoudt velen ervan om toch de stap te nemen.
Hier vind je enkele veelgenoemde problemen die worden genoemd in associatie met online kleding winkelen en zie je direct hoe deze gemakkelijk op te lossen zijn. 

 1. Je kunt het kledingstuk niet eerst passen 

Niet veel mensen kopen graag een broek zonder deze te hebben aangepast.
Maar al te vaak blijkt het ene merk andere maten te hanteert dan het andere merk en valt een kledingstuk toch anders dan gedacht.
Daarom krijg je bij een webwinkel meestal 14 dagen bedenktijd voordat je moet beslissen of je het wilt aanschaffen of niet.
Tijdens deze 14 dagen kun je het uitproberen bij je andere kleding, je kunt het laten zien aan familie en vrienden en je kunt er meerdere nachtjes over slapen.
Op die manier is er geen probleem als het kledingstuk toch niet die kleur heeft die je verwachtte of als het toch niet zo goed past als je had gehoopt.
Controleer dit wel altijd van tevoren, zodat je exact weet waar je aan toe bent. 

 2. Problemen worden niet opgelost 

Net als in een gewone winkel kunnen er problemen ontstaan tussen jou en de medewerkers. Misschien wil je een kledingstuk terugsturen, maar willen ze je beslissing om niet te kopen niet aanvaarden of misschien ben je onterecht behandeld door de klantenservice.
Wat ook de reden, bij een webwinkel stap je niet zomaar even op de manager af om je beklag te doen. Daarom kun je het beste kiezen voor een webwinkel met een keurmerk.
Dan heb je beschikking over een onafhankelijke geschillencommissie die altijd tot een oplossing zal komen. 


3. Het kledingstuk is nep 

Als laatste is het altijd mogelijk dat een webwinkel verkeerde bijbedoelingen heeft.
Zo is er natuurlijk voldoende namaak merkkleding in de omloop en het is niet de bedoeling dat jij hierbij wordt betrokken.
Er zijn enkele manieren om echt van nep te kunnen onderscheiden. 

  • Keurmerk: bij winkels met een keurmerk zal betere kwaliteit ontvangen.
    Hier worden ze uitgebreid en soms ook zonder aankondiging op getest.
    Controleer altijd nog wel even via de website van het keurmerk of de winkel ook daadwerkelijk is aangesloten. 
  • Reviews: klantenreviews kunnen je veel vertellen over de kwaliteit van de producten die de winkel verkoopt.
    Heeft iemand een namaak kledingstuk ontvangen, dan zal deze er zonder probleem een recensie over geschreven hebben. 
  • Controleer de prijs: wordt het kledingstuk voor een extreem lage prijs aangeboden, dan is er een grote kans dat deze niet echt is.
    Vergelijk daarom de prijzen online en in de winkels, vooral als je je twijfels hebt. 
  • Controleer de echtheidskenmerken: zoek online naar de echtheidskenmerken van een kledingstuk en controleer jouw artikel hier goed op.
    Er zijn vaak voldoende tips te vinden waarmee je echt probleemloos van nep kunt onderscheiden.